Door ruim 300 initiatieven werd in 2017 de buurt, stad of omgeving groener, socialer, duurzamer of vrolijker gemaakt. Maar wie zijn die lokale verschilmakers? En wat voor projecten realiseerden zij via crowfunding? We maakten een selectie van 8 inspirerende campagnes.
Cultuurcafé Queridon
Utrecht — €10.418 -101 supporters
In cultuurcafé Queridon krijgen inburgeraars Nederlandse les en doen ze werkervaring op in de horeca. Bij Queridon eten de oudere bewoners van De Saffier en worden ook veel activiteiten zoals een lunchconcert of een taalcafé georganiseerd. Bekijk campagne.
Barbara Klomp: “We zijn begonnen! Queridon is een feit. Met behulp van de crowdfunding en enkele fondsen hebben we het restaurant, de taalschool en de keuken kunnen inrichten. De eerste inburgeringscursisten zijn in januari gestart en werken nu ook mee in de keuken en de bediening.”
Stop Brouwerseiland: de laatste kans!
Schouwen-Duiveland — €20.000–889 supporters
Surfers, natuurliefhebbers en bewoners zijn tegen de komst van villa-eiland Brouwerseiland. Via een crowdfundingcampagne haalden zij geld op om de bezwaarprocedure tegen het besluit van de gemeente te kunnen voeren, en om te laten hoeveel mensen het behoud van het natuurgebied steunen. De procedure loopt nog, dus de uitkomst blijft nog spannend. Bekijk campagne.
Stadslandbouw Mooieweg
Arnhem — €6.192–84 supporters en 13 vrijwilligers
Stadslandbouw Mooieweg in Arnhem verbouwt groente voor de voedselbank en heeft met crowdfunding een groene stadsoase gecreëerd. Een groene ontmoetingsplek met fruitboompjes, een kleurrijke tuin en informatieborden. Bekijk campagne.
Watertap op de Sint Pietersberg
Maastricht — €5.500–83 supporters
Op de Sint Pietersberg in Maastricht kunnen wandelaars, fietsers, hardlopers en hondenuitlaters nu Limburgs drinkwater tappen. Op deze natuurlijke ontmoetingsplek hoeven bezoekers geen dorst meer te hebben. Bekijk campagne.
Internationaal straatorkestenfestival
Amsterdam — €5830 -150 supporters
Het Amsterdamse straatorkest Toeters en Bellen organiseerde in september het Internationaal Straatorkestenfestival met orkesten uit binnen- en buitenland. Met 1000 bezoekers was het festival een groot succes. Bekijk campagne.
Poppenkasttheater terug in Gouda!
Gouda — €1.455–45 supporters
Gouda had jarenlang een poppenkasttheater, en dankzij spelers Ben en Claudia is het poppenkasttheater weer terug in Kleintheater Zwaan. Via de campagne haalden ze geld op voor een opvouwbare poppenkast en opklapbare theaterstoelen voor 35 kinderen. Bekijk campagne.
BuurtBuik Amsterdam Oud-West
Amsterdam — €15.100–111 supporters
Buurtbuik maakt één keer per week samen met vrijwilligers 3-gangen maaltijden van overblijvend eten van supermarkten en restaurants en serveert dit aan mensen uit de buurt die gezellig gratis willen komen eten. Zo geeft het de vrijwilligers een nuttige dagbesteding, wordt het eten opgegeten in plaats van weggegooid en zorgen we samen voor een gezellige buurt. Om in Oud-West te starten werd geld ingezameld voor een koelbakfiets en keukenbenodigdheden. Bekijk campagne.
Escaperoom Easterwierrum
Easterwierrum — €4.557–70 supporters
Het Friese dorp Easterwierrum heeft met vrijwilligers een escape room gebouwd om zo meer mensen naar het dorp te trekken en de leefbaarheid te vergroten. Bekijk campagne.
“Voor Easterwierrum is de escaperoom meer dan een toeristische attractie. Sámen zo’n bijzonder project bouwen zorgt voor meer onderling contact en vergroot de leefbaarheid in het dorp. De jongeren van 18–25 jaar die straks de gasten ontvangen, krijgen een kleine bijdrage. Verder verdient niemand eraan. Maken we winst? Dan bouwen we een tweede room!”