De Gemeente Utrecht heeft het lokale platform Voor je Stadsie, het startpunt voor initiatiefnemers die een project willen starten voor hun stad. Hier kunnen zij een crowdfundingcampagne starten om geld op te halen voor hun project. Tegelijkertijd is het de plek waar zij worden gekoppeld aan verschillende partners die hen ondersteunen in de realisatie en verduurzaming van het project. De afgelopen jaren zijn er meerdere mooie projecten ontstaan die onder andere werden gefinancierd werden door de Utrechtse burgers zelf én daarnaast werden ondersteund door een ecosysteem van partners.
Sella van de Griend is moeder van twee hoogbegaafde kinderen. Zij merkte dat dat het leven niet altijd makkelijker maakt, de kinderen vonden moeilijk aansluiting op school. Dit wilde Sella niet langer! Ze besloot een opleiding te doen tot schooldirecteur en startte een crowdfundingcampagne om een eigen basisschool op te zetten: Happy Kids! Sella had 10.000 euro nodig om de eerste periode te overbruggen en te bewijzen dat Happy Kids School voldeed aan de eisen van het Ministerie van Onderwijs. 83 supporters doneerden precies 10.000 euro en zo kon de Happy Kids School van start! De partners uit het netwerk hielpen mee met het vinden van huisvesting voor de eerste periode en zo kwam Happy Kids School terecht in Seats2Meet. Ook doneerden bedrijven via de Utrechtse Uitdaging laptops en ander materiaal wat goed gebruikt kon worden in de klas.
Verschillende partners zijn onderdeel geworden van het Voor je Stadsie-netwerk. Al de bovenstaande partners proberen een steentje bij te dragen om de initiatiefnemers nog verder op weg te helpen voor, tijdens of na een crowdfundingcampagne. Al 32 projecten zijn dankzij de campagnes en deze partners succesvol gefinancierd en van de grond gekomen in Utrecht.
Hulp door geld
Als een initiatief start met crowdfunden via Voor je Stadsie maakt het kans op donaties van het Initiatievenfonds (Gemeente Utrecht), het Stimuleringsfonds van de Utrechtse Rabobank, van Stichting DOEN en van het VSBfonds. Deze fondsen geven initiatieven die starten met crowdfunden graag een duwtje in de rug en doneren maximaal 50% van het doelbedrag.
Hulp door kennis
Vaak hebben (vooral startende) initiatiefnemers niet scherp wat ze naast geld nog meer nodig hebben voor hun initiatief. Zoals hulp bij het aanvragen van vergunningen, het opstellen van een projectplan, omgang met vrijwilligers, verduurzaming van het project of de ingang bij verschillende fondsen en de gemeente. Ook kunnen vaak grote gedeelten van de begroting worden geschrapt omdat de materialen ook op een andere en/of kosteloze manier kunnen worden aangeschaft en kan hierdoor het doelbedrag van de campagne een stuk lager.
Partners zoals de Vrijwilligerscentrale, Utrecht Natuurlijk, KNHM en Starters4Communities helpen initiatieven door het geven van advies. Zij denken graag mee met initiatiefnemers hoe hun idee een succesvol en duurzaam project kan worden. De Social Impact Factory verbindt initiatieven aan organisaties die hun social return-verplichting in vullen vullen door hulp, steun of kennis aan te bieden.
Een aantal voorbeelden van matches die gemaakt zijn door de Utrechtse Uitdaging voor Happy Kids Basisschool, Katfé en het initiatief Zwart Zand
Hulp door materiaal
Veel initiatieven hebben materiaal nodig, zoals inrichting voor de nieuwe keuken van het buurthuis of laptops voor op school. De Utrechtse Uitdaging gaat voor initiatiefnemers op zoek naar materialen en/of kennis bij ondernemers uit de stad, die dat graag willen delen met initiatieven.
Het Grafisch Lyceum koppelt studenten van de opleiding Cross Media aan initiatieven. Deze studenten gaan kosteloos voor de initiatiefnemers aan de slag met het maken van promotiemateriaal zoals flyers, logo’s en campagnefilmpjes.
Tijdens de campagne voor Katfé hielpen de studenten Anne en Bas de initiatiefnemer Jelmer met een filmpje die hij halverwege zijn campagne wilde delen.
Hulp door publiciteit
Veel initiatieven hebben in de opstartfase ook publiciteit nodig zodat ze naast hun eigen netwerk ook onbekenden kunnen betrekken bij hun initiatief. Een crowdfundingcampagne helpt, naast het campagne voeren om geld is het ook de manier om mensen kennis te laten maken met het initiatief. Daarom werkt Voor je Stadsie samen met UUT, het leukste Utrechtse verhalenplatform. Iedere campagne die van start gaat krijgt een leuk artikel op dit platform, met extra aandacht op de social media kanalen (met maar liefst 15.000 volgers).
UUT organiseert 1 keer in de drie maanden het pitch-evenement SYNC, waar initiatiefnemers hun dilemma of uitdaging mogen pitchen. Creatieve denkers en doeners denken mee met de initiatiefnemers en komen zo tot creatieve en leuke oplossingen. Als een initiatiefnemer via Voor je Stadsie is gestart met een campagne, is de kans groot dat ze een keer bij SYNC op het podium staan.
Zet creatieve denkers en doeners bij elkaar et voilà: de elfde editie van SYNC is een feit! Begeef je in de bruisende…
uut.nl
De initiatiefnemer van De Yard pitcht zijn casus bij het evenement van SYNC. (foto: Esther Kuik)
Hoe werkt het?
1. De initiatiefnemer meldt zich aan op voorjestadsie.nl en maakt een conceptpagina aan voor zijn crowdfundingcampagne.
2. De campagnebegeleider van Voor je Stadsie neemt contact op met de initiatiefnemer voor een intake. Tijdens deze intake wordt de campagne doorgesproken. Deze intake wordt tegelijkertijd gebruikt om de verschillende partners toe te lichten en om te kijken of er een mogelijkheid is om de initiatiefnemer met een partner te matchen.
3. De campagnebegeleider matcht de initiatiefnemers met de partners. De partner zoekt contact met de initiatiefnemer om de hulp verder af te stemmen. Uitzondering hierop zijn de fondsen waar de campagnebegeleider de contactpersoon blijft tussen de initiatiefnemer en het fonds.
‘Super dat het initiatievenfonds meedeed!’ Dankzij het initiatievenfonds en bijdragen van 80 andere supporters hebben de geiten op Stadsboerderij Het Lachende Paard weer een nieuw dak boven hun kop.
Campagne voor het nieuwe dak van Stadsboerderij Het Lachende Paard